Mexický kult svaté smrti: kdo je Santa Muerte?

O Santa Muerte neboli Svaté smrti jsem se poprvé dozvěděla v roce 2016 od mého klíčového informátora, kterému v rámci zachování anonymity budu říkat Juan. Když Juan zjistil, že jsem přijela do Mexika dělat výzkum o Día de Muertos, jeho první otázkou bylo, jestli znám Santa Muerte. Trochu zahanbeně jsem se přiznala, že neznám, a hned mě zajímalo, o co jde.

Juan odvětil, že to nemůžeme takhle nechat a že mi jednu Santa Muerte ukáže. Druhý den dopoledne jsme se vydali metrem do tradičního trhu Mercado Sonora. Na Mercado Sonora seženete všechno co se týče magie, okultismu, bylinné terapie, keramiky, věcí na oslavy a rituály a také živá zvířata. O Mercado Sonora napíšu samostatný článek, protože to stojí za to.

Když jsme se ocitli na Mercado Sonora, Juan nám razil cestu nesčetnými uličkami trhu až jsme dorazili do části věnované magii a okultismu. Se zájmem a trochu s odporem jsem se dívala na vycpané koňské hlavy, když slyším Juana, jak říká: „Tak tady ji máš.“ Otočila jsem se jeho směrem a dva metry před mnou byla kostra oblečená do bílé sametové róby zdobené krajkami.

„Páni!“, zvolala jsem. „Jak je možný, že o něčem takovém jsem nevěděla?“

Santa Muerte na Mercado Sonora (Foto: autorka blogu, 2016)

A od té doby jsem se kromě svátku Día de Muertos začala zajímat také o kult Santa Muerte. Santa Muerte personifikuje smrt a v mexickém a americkém lidovém katolicismu je světicí. Ricardo mi řekl, že v Mexico City jsem na správném místě, protože právě v tomhle městě, konkrétně ve čtvrti Tepito, má Santa Muerte svoji hlavní svatyni. „V Tepito?“, podivila jsem se. „Vždyť tam bují organizovaný zločin, je to jedna z nejvíc nebezpečných čtvrtí tady ve městě, ne?“. „No právě“, zasmál se Juan. „Santa Muerte uctívají hlavně zločinci, drogoví dealeři a tak…“

Když jsem si pak četla knížku o Santa Muerte o religionisty Adrewa Chesnuta, zjistila jsem, že Juan měl pravdu (všechno, co mně výzkumní partneři řeknou, bych měla ověřovat také v jiných zdrojích :). Santa Muerte bývá často asociována se zločinci, ale ne výlučně. Protože kult Santa Muerte není uznáván katolickou církví, je Svatá smrt tak trochu patronkou všech „vyvrženců“ ze společnosti, včetně mexické LGBT komunity. Většina vyznavačů Santa Muerte jsou i přes odpor církve vyznavači katolicismu.

Kult Santa Muerte je poměrně novým kultem, jehož popularita v Mexiku stále narůstá. V Mexico City kult Svaté smrti sahá asi do roku 2000. Santa Muerte je znázorněna jako kostlivec. Formy prezentace Santa Muerte jsou v podstatě dvě: buď může být zobrazena ve formě obrázku (například na škapulíři či na oblečení) nebo ve formě skulptury z různých materiálů (dřevo, vosk, kombinace různých hmot). V obou případech bývá Santa Muerte oblečena do dlouhého pláště s kapucí nebo jako nevěsta.

Santa Muerte většinou v jedné ruce drží kosu a ve druhé zeměkouli. Zeměkoule symbolizuje to, že nikdo neunikne jejímu vlivu. Smrt dosáhne na každého na světě. Někdy Santa Muerte drží škapulíř, knihu nebo váhy. Právě tyhle předměty bývají zastoupené nejčastěji (a také uváděné v literatuře), nicméně jsem si všimla, že na některých oltářích v Mexico City má Santa Muerte v ruce také květiny či sovu. Moji mexičtí přátelé se však shodují v názoru, že vždy musí mít kosu.

Barva pláště nebo šatů, do kterých je oblečena, bývá nejčastěji bílá, červená, zelená, černá, modrá, žlutá a nově i duhová. Bílá barva má symbolizovat ochranu proti nemocem, vyznavači dává pozitivní vlastnosti a moudrost. Černá má chránit před nepřáteli, Santa Muerte v červené barvě je nositelkou univerzální lásky, která je přítomná všude ve vesmíru. Modrá podporuje koncentraci studentů a vědců, fialová poskytuje zdraví. K Santa Muerte oblečené do jantarové barvy se prý modlí invalidé nebo závislí na drogách a alkoholu. V posledních letech můžeme spatřit Svatou smrt oblečenou do duhového pláště – taková je pak patronkou LGBT komunity.

Sošky Santa Muerte na Mercado Sonora. (foto: autorka blogu, 2016).

Přívrženci Santa Muerte ji také přezdívají Niña Blanca. Okolnosti vzniku tohoto kultu jsou nejasné a zdroje se v tomto směru rozcházejí. V některých případech je původ Santa Muerte spojován s tajnými sektami z dob kolonizace v 18. století (Lomnitz), jindy je kult spojován s kultem San Pascuala Bailóna, světce, který se údajně zjevil muži v podobě smrtky. Z dostupných zdrojů můžeme říci, že poprvé byl kult Santa Muerte objevený ve městě Cordoba ve Veracruzu (Quijano, 2008). 

Při svých toulkách Mexikem City jsem několikrát narazila na oltáře věnované Santa Muerte, ale o tom zase až příště 🙂

Napsat komentář